Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Formy prowadzenia działalności gospodarczej w Azerbejdżanie

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Elnara Mammadova | 2018-11-19 08:59:56
filia, oddział, spółka, biznes, przedsiębiorstwo

Działalność gospodarcza

Najpopularniejszymi formami prowadzenia działalności gospodarczej w Azerbejdżanie są: przedstawicielstwa/filie (oddziały), spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z dekretem Prezydenta RA IlhamaAliyeva z dnia 30.04.2007 r. funkcjonuje zasada „jednego okienka”, na podstawie której rejestracja firm trwa 3-5 dni roboczych.

 

  • Przedstawicielstwo/filia. Te formy prowadzenia biznesu są pod względem statusu utożsamiane z osobami prawnymi. Różnica polega jedynie na niektórych ulgach podatkowych, a także rozliczeniach księgowych. Nie istniejążadne ustawowe ograniczenia dotyczące warunków akredytacji. Rejestracja jest możliwa w ciągu 3-5 dni roboczych.
  • Spółka akcyjna. Podlega przepisom kodeksu cywilnego Azerbejdżanu. SA zakładana jest przez przynajmniej jeden podmiot prawny lub osobę fizyczną. W Azerbejdżanie istnieją dwa rodzaje spółek akcyjnych:
  1. zamknięta – emisja akcji ograniczona jest tylko do akcjonariuszy, których liczba nie może być większa niż 50, a minimalny kapitał zakładowy powinienwynosić 2000 AZN (ok. 1200 USD),
  2. otwarta - nieograniczona liczba akcjonariuszy, którzy dowolnie dysponują swoimi akcjami, a minimalny kapitał zakładowy powinien wynosić 4000 AZN (ok. 2400 USD).
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uważana za najbardziej dogodną i rozpowszechnioną formę prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z kodeksem cywilnym RA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie posiada ustalonego minimalnego kapitału zakładowego i nie ma ograniczeń co do liczby założycieli. Jednakże, jeżeli kapitał został zadeklarowany, jego płatność musi nastąpić bezpośrednio przed zarejestrowaniem spółki. Rejestracja spółki zajmuje około 3 dni roboczych. Warto również wziąć pod uwagę przygotowywanie i tłumaczenie dokumentów. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być założona przez jedną lub więcej osób prawnych, a jej kapitał zakładowy dzieli się na udziały. Spółka może obejmować różne obszary działalności. Udziałowcy nie ponoszą odpowiedzialności za działalność spółki, jedynie za ryzyko strat związanych z jej działalnością do wysokości wniesionych przez siebie udziałów.

 

Po wybraniu odpowiednej formy prowadzenia działalności gospodarczej, trzeba wybrać kilka wariantów nazw podmiotu prawnego. W Azerbejdżanie prowadzona jest kontrola nazw podmiotów prawnych – nazwa powinna być unikalna. Od 2012 r. w celu uproszczenia procedury sprawdzenia nazw podmiotów prawnych zostały utworzone specjalne kioski informacyjne. Weryfikację można przeprowadzić również za pośrednictwem niektórych usług on-line. Osoby prawne z udziałem zagranicznym podczas używania nazw w językach obcych powinny używać transliteracji w języku państwowym.

 

Dokumenty wymagane do rejestracji Sp. z o.o.: nazwa firmy (w kilku wariantach); adres prawny; dane udziałowca (imię, nazwisko, imię ojca, obywatelstwo, paszport/dokumenty założycielskie firmy); wysokość kapitału zakładowego; rodzaje działalności; wybór banku w Azerbejdżanie i rodzaje rachunków, inne dokumenty i informacje.

 

Dokumenty wymagane do rejestracji przedstawicielstwa: dokuementyzałożycielskie, wybór banku w Azerbejdżanie i rodzaje rachunków, inne dokumenty i informacje.

 

Wszystkie dokumenty do rejestracji powinny być dostarczone z wyprzedzeniem, aby mieć czas na przetłumaczenie na język azerbejdżański. Dokumenty powinny być potwierdzone notarialne w ambasadzie Azerbejdżanu w kraju udziałowca (akcjonariusza) albo zgodnie z konwencją Haską (1961 r.) powinny być poświadczone przez apostille wydany przez właściwe organy rządowe po poświadczeniu notarialnym. Dla udziałowców z krajów WNP apostille i legalizacja dokumentów nie są wymagane zgodnie z konwencją Mińską o pomocy prawnej w sprawach cywilnych, rodzinnych i karnych (23 stycznia 1993 r.). Przy rejestracji należy także wybrać system podatkowy (ogólnie ustalony, uproszczony, z/bez VAT).

 

Dyrektor generalny/dyrektor w Azerbejdżanie

Dyrektorem generalnym może być zarówno wyznaczona osoba o narodowości azerbejdżańskiej, jak i cudzoziemiec. W drugim przypadku, gdy cudzoziemiec jest jednocześnie założycielem lub będzie szefem przedstawicielstwa/filii, to nie ma obowiązku uzyskania pozwolenia na pracę. Uwaga dodatkowa: zgodnie z ustawodawstwem RA, w celu ochrony wewnętrznego rynku pracy, rząd corocznie ustala kwotę na przyciąganie zagranicznej siły roboczej do wykonywania pracy na terytorium Azerbejdżanu, a firma musi uzyskać pozwolenia na pracę dla obcokrajowca.

Jeśli firma planuje przyciąganie zagranicznych specjalistów, konieczne będzie uzyskanie zezwolenia na płatną pracę na terytorium Azerbejdżanu. Kara za brak zezwolenia na pracę na osobę wynosi 30 000 AZN (ok. 17 000 USD).

Przy rejestracji firmy można otworzyć konto bankowe w manatach, rublach, euro, dolarach w lokalnych bankach Azerbejdżanu.